مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23511 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

آيا مي توان با فردي كه از نظر مذهبي ضعيف است ازدواج نمود و او را هدايت كرد؟
درباره سؤال بايد معروض داريم كه معيارهاي كيفي و معنوي ازدواج قابل اندازه گيري نيست تا بر اساس آن قضاوت نموده مثلاً در نامه شما اختلاف مذهبي بودن و نبودن مشخص نيست كه چقدر است تا بگوئيم چنين ازدواجي بلامانع است چه بسا اين اختلاف آن قدر شديد باشد كه راه خوشي و لذت را بر روي يكديگر سد سازد. لذا مي گويند دو همسر بايد در صفات و ويژگيهاي معنوي (كه كميّت پذير نيستند) كفو يكديگر باشند و همپايه و همتراز هم باشند اگر چه دو همسر صددرصد در صفات و ويژگي ها همانند هم نيستند ولي در معيارهاي مورد نظر و ويژگيهاي اساسي بايد همسنگ باشند. بنابراين نمي توان با نظري قطعي چنين ازدواجي را به جا و يا نابه جا شمرد. از جانب ديگر آنچه اهميت بيشتري دارد عنايت به اين نكته است كه دختر و پسر قبل از پذيرفتن نقش مادري و پدري و زن و شوهر بودن بايد از آئين همسري آشنا و به آن ادب شده باشند و لذا در روايات مي گويند كشتزار مناسب و ادب شده را براي نسل خود برگزينيد نه آنكه آن را به منزل آورده و آنگاه ادب سازيد تا لايق همسري و مادر بودن شود. از سوي ديگر آيا هدايت نمودن و ادب كردن شخصي كه 20 سال به روشي خاص تربيت يافته و بزرگ شده است مقدور و ممكن مي باشد؟! كمتري مي توان چنين هدفي را محقق ساخت و چه بسا كه اصول تعليم و تربيت تغيير رويّه و فكر را در اين سنين مردود مي شمارد چرا كه شخصيت او شكل گرفته و به آن سمت خود گرفته است و حتي تغيير آن شايد به شكستن آن بيانجامد بنابراين از مجموع نكات فوق بدست مي آيد كه ازدواج با چنين شخصي معلوم نيست به صلاح شما باشد در حالي كه آدمي بايد به ازدواجي اقدام كند كه از ابتدا به صحيح و صلاح بودن آن اطمينان داشته باشد تا اگر در آينده موردي خلاف انتظار رخ داد برايش قابل قبول و اصلاح آن ممكن باشد. يعني از ابتدا نبايد به ازدواج ترديدي اقدام نمود. چون شما مي دانيد كه وي اين شرط لازم و ضروري را ندارد و مي خواهيد در آينده او را به اين شرط متخلّق سازيد - البته اگر موفق شويد و او پذيرش داشته باشد - اين ازدواج را تائيد نمي كنيم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.